Bedrägeriförsök i föreningen

Styrelsen har fått information om att en bostadsrättsinnehavare i vår förening har blivit utsatt för försök till bedrägeri. Bostadsrättsinnehavaren har blivit uppringd från någon som påstod sig arbeta för Ellevio och hävdade att det var fel på medlemmens elmätare och ville därefter lämna ett erbjudande för att åtgärda det. Det är viktigt att känna till att Vattenfall är nätägare SAMT el-levererantör till vår förening, samt att enbart styrelsen i föreningen kontaktar enskilda bostadsrättsinnehavare för eventuella problem med elmätare i föreningens lägenheter.

Om något fel med elmätare uppstår kommer Vattenfall alltid kontakta styrelsen i första hand. Vidare ska styrelsen kontakta våra medlemmar för att informera om det felet. I vår förening har vi gemensamhetsel som innebär att vi betalar enbart en nätavgift till Vattenfall. Föreningens medlemmar har sedan egna elmätare i varje lägenhet, där vi debiterar elkostnaden separat via föreningens ekonomiska förvaltare Bredablick. Om något fel skulle uppstå, är det styrelsens ansvar att informera bostadsrättsinnehavaren och vidta eventuella åtgärder i samförstånd med bostadsrättsinnehavaren. Var uppmärksam på detta. 

Medlemmen som utsattes för bedrägeriförsöket har meddelat att vederbörande blev uppringd av telefonnummer 08-559 239 58.